Jak otworzyć kawiarnię? Poradnik [cz. 2]

W poprzedniej części naszego poradnika pisaliśmy między innymi o kosztach związanych z otworzeniem kawiarni oraz szczegółach opracowania biznesplanu.

Druga część naszego poradnika poświęcona jest sprawom związanym z:

  • wymogami klientów,
  • wyposażeniem,
  • reklamą.

Klient ma zawsze rację! Czy na pewno?

Myśląc o założeniu własnej kawiarni, musisz brać pod uwagę w pierwszej kolejności wymagania klientów, a potem swoje wyobrażenie o miejscu, które ma powstać. Bo co z tego, że będziesz mieć świetną kawiarnię, na którą wydałeś/aś mnóstwo pieniędzy, ale jej wnętrze świeci pustkami?

Pierwszym czynnikiem, który zadecyduje o sukcesie lub porażce, jest jakość – zarówno kawy, jak i obsługi. Pyszna kawa i wysokiej jakości ekspres do kawy to podstawa. Jeśli klient choć raz wypije niesmaczną kawę w Twoim lokalu, to możesz mieć pewność, że drugi raz już nie przyjdzie, a co gorsze, powie o tym swoim znajomym. Dobry ekspres do kawy to duży wydatek, jednak są możliwości, które pomagają go ograniczyć, np. zakup używanego ekspresu, leasing czy wypożyczenie.

Trzeba mieć także pomysł na kawiarnię tak, aby klienci mogli się z nią utożsamiać. Czy ma być to kawiarnia nastawiona na lokalną społeczność, czy na turystów? Czy będą to osoby, które szukają miejsca do miłego spędzenia popołudnia czy tylko wypicia szybkiego espresso i przegryzienia croissanta w biegu? Czy wnętrze będzie przytulne, czy raczej postawisz na minimalizm i surowy wygląd lokalu? Zastanów się, czy sam chciałbyś w takiej kawiarni spędzić czas ze znajomymi.

Wyposażenie kawiarni

Wyposażenie kawiarni będzie z pewnością różnić się w zależności od jej profilu i oferty. Musisz jednak spełnić określone wymogi, które są nakazane przez prawo. Na pewno niezbędne będą:

  • ekspres do kawy,
  • umywalka z baterią,
  • stół ze zlewem jednokomorowym i miejscem na zmywarkę,
  • stoły i krzesła dla klientów,
  • szafka szatniowa,
  • kostkarka do produkcji lodu
  • zmywarka do szkła,
  • szafa porządkowa ze zlewem,
  • chłodziarka podblatowa,
  • szafki i półki.

Konieczne będą także mniejsze elementy wyposażenia, takie jak szklanki i filiżanki, talerze, cukiernice, łyżeczki, widelczyki, łopatki do ciast, noże kuchenne, tace dla kelnerów, stojaki na serwetki, wazoniki…

Reklama kawiarni

Wiadomo: reklama dźwignią handlu. Promując kawiarnię, pamiętaj, że należy być aktywnym przede wszystkim w Internecie i mediach społecznościowych, ale nie zapominaj też o bezpośrednim kontakcie z klientem.

Możesz organizować akcje promocyjne, dystrybuować ulotki lub zachęcać klientów do wejścia do środka, puszczając ciekawą muzykę czy serwując darmową kawę. Pomysłów może być wiele, a im bardziej kreatywne, tym lepiej!